Quaife Grip Control: Enestående fremkommelighet uten firehjulstrekk
Med den mekaniske differensialbremsen Quaife Grip Control, blir fremkommelighet og veigrep langt bedre enn før. Nyheten kommer som standard på de nye Trail-variantene, og kan også fås på Custom og Connect-modeller.
– Dette er en perfekt løsning for deg som synes firehjulstrekk er for dyrt og er usikker på om du faktisk har bruk for det - samtidig som du har de vanlige utfordringene med snøfall, is eller dårlige kjerreveier. De første tilbakemeldingene tyder på at Quaife har utviklet en differensialbrems for oss som er som skapt for norske forhold, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
Den mekaniske differensialbremsen Quaife har utviklet sammen med Ford overfører automatisk dreiemomentet når det er dårlig grep til hjulet med best grep. Sammen med kjøretøyets stabilitetskontroll, som er spesialkalibrert for å jobbe bedre sammen med differensialbremsen, øker dette fremkommeligheten og gir bedre kjøreegenskaper.
Har levert bedre veigrep til motorsportsbiler i en årrekke
– Quaife har årelang erfaring med å utvikle differensialbremser til motorsporten og til flere av våre Ford Performance-modeller. På sportslige modeller er det helt avgjørende å ha godt veigrep, spesielt på svingete veier. Det er denne teknologien vi nå har videreutviklet for å levere bedre fremkommelighet også til nyttekjøretøyene.
Både Focus RS, Focus ST, Fiesta ST og den nye Puma ST kommer med mekaniske differensialbrems fra den engelske drivlinjespesialisten.
Kan fås på alle Custom og Connect modeller
I første omgang vil Quaife Grip Control komme som standard på de to nye eksklusive og ekstra hardføre Trail-variantene - Transit 2T Trail og Transit Custom Trail. Systemet tilbys også som ekstrautstyr på alle Custom og Connect-modeller, inklusive de nye Active-variantene.
Sammenlignet med et normalt ABS-basert antispinnsystem som bremser eller begrenser motorkraften som blir overført til hjulet, vil Quaife Grip Control overføre kraft uten å bremse hjul eller begrense motorkraften.
– Selv om systemet jobber sammen med antispinn, så slår det inn vesentlig senere. Resultatet er at du langt enklere kommer deg opp den glatte bakken eller kan forsere den ubrøytede veien full av snø. Forskjellen må bare oppleves, sier Markussen.
Langt mer kostnadseffektiv enn firehjulstrekk for bedriftskunder
Han legger til at en annen fordel med systemet er at det er mekanisk veier lite og er helt vedlikeholdsfritt.
– Det gjør det til et langt mer kostnadseffektivt system enn firehjulstrekk. for kunden. Trekk på alle fire er dyrere i innkjøp, dyrere å vedlikeholde og fører ofte til høyere drivstoffkostnader. Alt dette slipper du med Quaife. Er forholdene ekstreme gir naturligvis firehjulstrekk bedre fremkommelighet, men vår klare erfaring er imidlertid at de dagene de fleste av oss virkelig trenger det er svært få, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
Nyheter
-
Med helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km, svært raskt hurtiglading, og fullpakket…
-
Fords første norske F-150 Lightning-kunde: En helelektrisk drømmebil for mange nordmenn!
Dag Ødegaard var ikke i tvil et sekund. Nå er han den første norske eieren som… -
Våre åpningstider i påsken
Våre åpningstider i påsken er som følger: .gwidget-cardcenter { background:… -
Derfor står nordmenn i kø for å kjøpe nye helelektriske 5-seters F-150 Lightning
«Rett og slett en imponerende bil», konkluderte TV2 Broom, mens VG mente at… -
Nye Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT: Motorsportsinspirert produktivitet i premium-klassen
Ford Pro lanserte i dag de to nye motorsportsinspirerte, premium nyttekjøretøyvariantene… -
Her leverer Ford sin første F-150 Lightning i Norge
I dag fikk den første kunden i Norge overlevert sin nye helelektriske 5-seters… -
Nye Ford Mustang og Mustang Dark Horse klar for salg i Europa
Med et digitalt førermiljø støttet av dataspillteknologi, fornyet design og… -
Ford avduket den nye kompakte varebilen Transit Connect: Bedre på det meste
Ford Pro avduket i dag den nye generasjonen av en av sine mest solgte varebiler… -
Dennis Olsen debuterer som Ford-fabrikkfører i 24-timers løpet på Daytona
Med nordmannen Dennis Olsen bak rattet på den nye racingbilen Mustang GT3, innleder… -
Petter (90) kjøpte ny knallgul Mustang Mach-E: Økonomi og teknologi viktigst
Da svigerdatteren til Petter Skuggedal kjøpte seg ny rød Mustang Mach-E for… -
Nye Transit Courier på vei til de første kundene: Større, sterkere og smartere på alle måter
Nye Ford Transit Courier har blitt langt større, smartere og sterkere. Nå er… -
Her er nye Ford Kuga: Europas mest solgte ladbare hybrid med bedre ytelse, fornyet design og som ny og tøff Active-variant
Ford avduket i dag nye Ford Kuga ladbar hybrid. Europas mest solgte ladbare…